Sposoby na wspomaganie odporności

Przełom zimy i wiosny, tak zwane przesilenie, to prawdopodobnie najgorszy czas dla naszych organizmów. Niby wokół jest zielono i w ciągu dnia świeci ciepłe słońce, a poranki i wieczory wciąż przyprawiają nas o gęsią skórkę. Aby ustrzec się przed ciągłym przeziębieniem, bólem gardła lub grypą, trzeba wyjątkowo mocno wspierać swoją odporność. Dziś podzielimy się z Wami skutecznymi i domowymi sposobami na wzmocnienie organizmu na przełomie zimy i wiosny. Zapraszamy do lektury!

Prawdziwe super foods, czyli nasz dobry polski czosnek
Niewiele osób jest w stanie zjeść surowy czosnek bez cierpiętniczej miny. Czosnek to jedno z najbardziej intensywnych warzyw, z jakimi mierzymy się na co dzień. Właściwości zdrowotne surowego czosnku są nie do pobicia: to wspaniały sojusznik w walce z infekcjami górnych dróg oddechowych, poleca się picie szklanki gorącego mleka z czosnkiem i miodem każdego wieczoru, wspomaga układ krwionośny, obniża ciśnienie krwi, zabija pasożyty jelit, hamuje namnażanie się bakterii, w szczególności gronkowca złocistego i paciorkowca. Regularne spożywanie czosnku może uchronić nas przed rakiem żołądka lub jelit – to warzywo zabija bakterie bez litości, nie uszkadzając naszej naturalnej flory bakteryjnej. Często używa się go także do suplementów diety wspomagającej odmładzanie, ponieważ dzięki wspieraniu układu krążenia (komórki szybciej rozprowadzają tlen), czosnek ma właściwości ujędrniające! Polski czosnek to nasze prawdziwy super foods.

Dużo spaceruj
Kiepska pogoda za oknem nie zachęca do aktywności fizycznej na zewnątrz. To powszechny błąd, przez który cierpimy na rozmaite infekcje. Jeśli cały dzień spędzasz w biurze, wirusy i bakterie swobodnie wędrują w powietrzu (a podkręca je klimatyzacja), jadąc do pracy komunikacją miejską wcale nie jest lepiej. Nawet 30 minutowy spacer dziennie wpływa zbawiennie na nasz organizm, wspomagając pracę serca, dotleniając mózg i hartując odporność. Jeśli nie jesteś obłożnie chory, nie ma powodu by rezygnować z aktywności fizycznej. Lekarze powtarzają, że najlepszym rozwiązaniem są treningi 3 razy w tygodniu po godzinie, ale jeśli nie lubisz ćwiczyć, codzienny spacer z powodzeniem zastąpi minuty na siłowni!

Nie zapominaj o śnie
Współcześnie mamy mnóstwo ważnych spraw do załatwienia i rzeczy do sprawdzenia, zwykle kosztem snu. A sen to zdrowie i najlepszy prezent, jaki możesz podarować swojemu organizmowi! Podczas snu ludzkie ciało się regeneruje, mięśnie rozluźniają, a my odpoczywamy również psychiczne. Dlatego ważne jest, żeby każdego dnia poświęcać 7-8 godzin na sen, a jeśli nie możesz sobie na to pozwolić – chociaż 6, przy czym 2-3 godziny przed snem nie powinno się nic jeść, a przynajmniej godzinę wcześniej – spędzać czasu przed komputerem czy telefonem. Dlatego jeśli jesteś bardzo zapracowany, sam wieczór zostawiaj obowiązki domowe, a nie np. naukę do egzaminu czy dokańczanie raportu potrzebnego w pracy. Sen jest podstawą zdrowego organizmu.

Pij dużo niegazowanej wody
Zamiast zaczynać dzień od filiżanki kawy, wypij ciepłą wodę z cytryną. Rozrzedzi ona flegmę, nawilży śluzówkę gardła i doda energii lepiej niż kawa! Zamiast pić kawę, możesz wziąć energetyczny prysznic. W ciągu dnia nie zapominaj o wodzie, mówi się, że dla najlepszego nawodnienia powinniśmy pić szklankę niegazowanej wody co 2-3 godziny. Wtedy, gdy czujemy pragnienie, oznacza to, że nasz organizm jest już w kiepskim stanie. Zamień większość swoich napojów na wodę, a po kilku tygdniach poczujesz różnicę, również na wadze!