Poradnik żywieniowy dla przyszłych mam

Ciąża to wielkie wydarzenie dla całej rodziny, jednak największe emocje oraz zmiany czekają na kobietę, która nosi w sobie dziecko. Pomijając zmniejszenie aktywności fizycznej przyszła mama powinna przede wszystkim zadbać o odpowiednią dietę i zdrowie swoje i swojego dziecka. W momencie, gdy kobieta zdecyduje się urodzić dziecko poniekąd zaczyna brać odpowiedzialność nie tylko za swoje ciało, ale także za rozwijającego się w jej brzuchu dzidziusia. Jest to ogromne wyzwanie zarówno psychiczne jak i fizyczne dla każdej kobiety, ale do tego zostałyśmy stworzone, więc czemu miałybyśmy sobie z tym nie poradzić? W dobie Internetu nie ma już prawie rzeczy niemożliwych, a jak czegoś nie wiemy to niekoniecznie musimy biec z tym do naszej mamy. Czasem wystarczy to „wygooglać” i porozmawiać z innymi matkami – chociaż oczywiście wszystko róbmy z rozsądkiem. Internet jest pełen różnych informacji, nie zawsze prawdziwych, dlatego ważne jest, aby wiedzieć – z czego można korzystać, a z czego nie koniecznie. Poniżej znajdziesz krótki poradnik, dotyczący tego, jak powinna żywić się przyszła mama. Zapraszam do lektury!

Pamiętaj: nie jedz za dwoje, a dla dwojga!
Niestety, ale najczęstszy, błędny stereotyp, który gdzieś jeszcze funkcjonuje w naszym kraju to: jak jestem w ciąży to mogę jeść więcej, bo w końcu jem za dwoje! Nic bardziej mylącego. Powinnaś wiedzieć, że nadwaga nie pomoże ani Tobie, ani Twojemu dziecku. Ciąża to nie jest czas, kiedy „i tak jestem gruba, więc mogę sobie pozwolić na frytki i czekoladę codziennie” – wręcz przeciwnie! Powinnaś dostarczyć sobie i swojemu dziecku jak najwięcej składników odżywczych, aby maluch się zdrowo i prawidłowo rozwijał. Dzięki zrównoważonej i zdrowej diecie sama będziesz się lepiej czuła i będziesz miała świadomość, że robisz to, co najlepsze dla Twojego przyszłego dziecka.

Dieta dla przyszłych mam – o czym należy pamiętać?
Przede wszystkim postaraj się wszystko robić z głową. Oczywiście wiadomo, że ciąża i dziecko zmieniają życie, ale niekoniecznie muszą je wywrócić do góry nogami. Robiąc zakupy postaraj się wybierać produkty, które są jak najmniej przetworzone oraz w których składzie nie ma zbyt wiele chemicznych składników. Co za tym idzie powinnaś także unikać kupowania gotowych dań, ponieważ zwykle jest w nich dużo chemii. Natomiast jeśli czujesz, że zapach jakiejś potrawy Cię odpycha to nie zmuszaj się do niej. Kobieta w ciąży ma wyostrzony zmysł powonienia i smaku, dlatego instynktownie będziesz wiedzieć, które produkty są dobre dla Ciebie i dla Twojego dziecka. Nie wskazane w ciąży jest także jedzenie wszelkiego rodzaju zapychaczy, które są źródłem pustych kalorii. Jak masz do wyboru kupić chipsy czy batonika lepiej weź z półki rodzynki, orzecha lub jabłko, a dostarczysz swojemu dziecku i sobie witamin i energii.

Co powinno się jeść w ciąży?
W okresie ciąży powinnaś spożywać jak najwięcej produktów bogatych w błonnik, białko oraz witaminę z grupy B. W związku z tym na Twoim talerzu często powinny pojawiać się grube kasze, brązowy ryż, płatki owsiane, makarony oraz pełnoziarniste pieczywo. Zadbaj oto, aby produkty zbożowe były chociaż częściowym elementem każdego Twojego posiłku.