Lekkie kolacje dla osób z problemami sercowymi

Dieta jest szalenie istotnym elementem zarówno profilaktyki, jak i leczenia chorób serca. W przypadku choroby wieńcowej przestrzeganie zasad zdrowej, lekkostrawnej diety jest kluczowe dla utrzymania dobrego stanu zdrowia i zatrzymania dalszych zmian w układzie krwionośnym.

Jakich produktów powinni unikać chorzy na serce? Przede wszystkim warto pamiętać, że nadwaga, a szczególnie otyłość są istotnymi czynnikami wpływającymi negatywnie na zdrowie serca i układu krwionośnego. Należy więc tak projektować jadłospis, by utrzymywać prawidłową masę ciała, a to oznacza ograniczenie kalorycznych i niezdrowych produktów, takich jak słodycze, słone przekąski, dania typu fast food, czy tłuste potrawy, jak na przykład golonka lub chleb ze smalcem. Dieta zdrowa dla serca to dieta niskocholesterolowa, dlatego należy ograniczyć spożycie czerwonego mięsa, szczególnie tłustego, a także przetworzonych dań mięsnych takich jak parówki. Ważne, by posiłki nie były zbyt obfite, bo nadmiernie drugie zaleganie treści pokarmowych w żołądku obciąża serce. Z umiarem należy też podchodzić do picia alkoholu, w miarę możliwości wybierając raczej czerwone wino niż kaloryczne piwo czy wódkę.

A jakie produkty sprzyjają zdrowej pracy serca? Warzywa i owoce, które są lekkie i dostarczają wielu składników odżywczych. Bardzo zdrowe są tłuste ryby, nie musimy stronić też od chudego mięsa, jeśli nie chcemy wykluczać z diet produktów zwierzęcych. Warto wzbogacić dietę o orzechy i pestki, które zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe. Sercu sprzyjają też kasze i produkty pełnoziarniste.

Jak w oparciu o te wskazówki zaplanować zdrowe i lekkie kolacje? Oto kilka propozycji.

Sycące sałatki. Przejście na lekką dietę często wiąże się z obawą przed nocnymi atakami głodu. Na szczęście da się przyrządzić posiłek lekki, a jednocześnie bardzo sycący.
1. Gotujemy pół szklanki pęczaku, zostawiamy do ostygnięcia. W piekarniku pieczemy dwa małe buraki, również studzimy. Kroimy buraki w kostkę, podobnie jak kawałek sera typu feta. Mieszamy z pęczakiem, dodając łyżkę oliwy z oliwek i odrobinę soku z cytryny. Możem posypać pestkami dyni.
2. 2. Porcję czerwonego lub brązowego ryżu gotujemy i studzimy. Na patelni dusimy na odrobinie oleju pół piersi z kurczaka z ulubionymi przyprawami. Mieszamy kurczaka z ryżem, dodajemy garść liści z mieszanki sałat (do kupienia w każdym supermarkecie). Skrapiamy sokiem z cytryny, dodajemy łyżkę oliwy i ulubione kiełki.
3. 3. Mieszankę sałat łączymy z kawałkami wędzonej makreli. Dodajemy kiełki rzodkiewki i mieszamy. Doprawiamy sosem z oliwy i soku cytrynowego z odrobiną świeżej kolendry. Na koniec dodajemy pestki granata – są słodkie, pokryte galaretką, w połączeniu z wytrawnym smakiem wędzonej ryby stworzą intrygująca kompozycję smakową.

Bajgiel z łososiem. Choć kojarzy się raczej ze śniadaniami, jest znakomitą kolacją. Pełnoziarnisty bajgiel smarujemy pastą z twarożku zmieszanego z jogurtem naturalnym. Układamy kawałki wędzonego łososia, posypujemy kiełkami. Pyszna i zdrowa kanapka gotowa.

Kanapki z awokado i jajkiem. Awokado to znakomite źródło zdrowego tłuszczu, a jajko dostarczy białka – razem tworzą idealny duet wspomagający pracę serca. Dwie kromki pełnoziarnistego pieczywa smarujemy rozgniecionym awokado, skrapiamy cytryna. Na wierzchu układamy plasterki jajka na twardo, dodajemy do smaku szczypiorek lub rzodkiewkę. Możemy udekorować kanapki odrobiną sosu z musztardy wymieszanej z jogurtem naturalnym.

Warzywa przygotowane na parze to pyszny i bardzo lekki posiłek, a przy okazji sposób na dostarczenie organizmowi odpowiedniej porcji witamin i mikroelementów. Kompozycje warzywną możemy zrobić z ulubionych warzyw – warto jednak pamiętać, że te o różnych kolorach mają różne właściwości, więc wielobarwne zastawienie jest najkorzystniejsze. Nie zapominajmy o dodatku białkowym. Dressing z naturalnego jogurtu z dodatkiem ziół idealnie będzie komponował się z warzywami.

Pieczone jabłka to propozycja dla tych, którzy mają chęć na coś słodkiego na koniec dnia. Z dużego jabłka ścinamy czubek, wydrążamy gniazdo nasienne. Do powstałej przestrzeni wkładamy płatki owsiane wymieszane z posiekanymi suszonymi owocami i skropione sokiem z cytryny. Przykrywamy ściętym czubkiem i zapiekamy około 30 minut w temperaturze 180 stopni Celsjusza.