Lato: sezonowe warzywa i owoce

Wiele osób wyczekuje na lato nie tylko ze względu na sezon urlopowy, ale również na dobrodziejstwa, jakie ze sobą przynosi. Polskie lato i późna jesień to najzasobniejszy w owoce i warzywa sezon – w tym czasie rośliny zawierają najwięcej bezcennych witamin i minerałów. A na dodatek są znacznie tańsze! Warto więc korzystać z tych pór roku i pochłaniać jak największą ilość warzyw i owoców oraz przygotować się na zimniejsze dni, robiąc mnóstwo przetworów. Jakich owoców i warzyw jest najwięcej w Polsce latem? Zapraszamy do przeczytania poniższego artykułu.

Przeciwko monotonii
Czasem zdarza się, że po pierwszym „obłowieniu się” w świeże warzywa i owoce, ochota na nie nam przechodzi. Trzeba więc się porządnie zmotywować, bo taka szansa trafia nam się tylko raz do roku! Sposobów na pozbycie się monotonii jest wiele, przecież nikt nie będzie Cię zmuszał, być ciągle jadł marchewki i truskawki. Z warzyw korzennych (takich jak marchewka, ziemniak, pietruszka czy burak) zrób pieczone frytki lub przepuść je przez sokowirówkę i wypij samą esencję. Te pieczone warzywa nadadzą się też na zrobienie pysznej zupy-krem lub chłodnika. Pamiętaj, że wg obecnych wskazań, powinniśmy codziennie przyswajać aż pięć porcji warzyw i owoców. Liczy się więc każdy pomysł na zdrową przekąskę!

Po jakie warzywa i owoce należy sięgać w sezonie letnim?
Latem powinniśmy pamiętać o tym, by zadbać o odpowiednie nawodnienie naszego organizmu. Dlatego dobrą alternatywą na dostarczenie płynów będzie sięgnięcie po arbuza! Kupić możemy je wszędzie, a cena za kilogram często nie przekracza złotówki w szczycie sezonu. Arbuzy, oprócz właściwości nawadniających, zawierają dużo likopenu (wzmacniającego serce), pektyn i błonnika, dzięki którym będziemy czuli się najedzeni. Jak wybierać arbuzy? Szukajcie tych najczerwieńszych w środku, a jeśli nie macie możliwości rozkrojenia owocu, sugerujcie się twardością i kolorem skorupy – im intensywniejsza i twardsza, tym owoc lepiej smakuje. Lato to także ulubiona pora dojrzewania cukinii, którą możesz wyhodować we własnym ogródku. Z cukinii zrobisz niezliczoną liczbę potraw, w tym pyszne leczo, a jej właściwości wzmocnią Twój układ odpornościowy. Cukinia bowiem zawiera dużo kwasu foliowego (odpowiedniego też dla kobiet w ciąży). Podobnie sprawa ma się z kalafiorem i brokułem, które mogą poszczycić się też wysoką zawartością witamin z grupy A i B. W wypadku ich przyrządzania istotne jest, by gotować je jedynie na parze przez kilka minut – łatwo tracą swoje właściwości przy nadmiernej obróbce termicznej. Wracając do owoców, lato i późna jesień to sezon na owoce jagód i borówek, bogactych we flawanoidy i substancje przeciwutleniające. Warto zrobić z nich soki i inne przetwory.