Dieta dla osób z zaburzeniami hormonalnymi – co powinno się jeśc?

Niestety, ale w obecnych czasach problemy z hormonami, a przede wszystkim z tarczycą to coraz częstszy oraz coraz bardziej poważny problem bardzo dużej ilości osób. W dużej mierze są to także osoby młode. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego jak bardzo istotna w naszym życiu jest dobrze funkcjonująca gospodarka hormonalna. To one odpowiadają za to czy tyjemy, czy chudniemy, za nasza płodność, za to jak się czujemy, czy jesteśmy śpiący czy pobudzeni – za stan nasze skóry, włosów oraz wiele innych rzeczy. Dlatego pod żadnym pozorem nie powinniśmy zaniedbywać naszych hormonów i jeśli to tylko możliwe to warto je kontrolować i sprawdzać czy wszystko jest z nimi w porządku. Oczywiście zaburzenia hormonalne to nie koniec świata, ale jest to czas, kiedy powinniśmy zwrócić większą uwagę na to co, jak i ile jemy. Poniżej znajdziesz krotki poradnik, dotyczący tego co należy jeść, kiedy ma się problem z zaburzeniami hormonalnymi.

Zadbaj o dużą ilości witamin oraz przeciwutleniaczy w Twojej diecie!
Jeśli masz zaburzenia hormonalne to powinieneś spożywać jak najwięcej orzechów, olejów roślinnych oraz zabarwionych warzyw i owoców. To właśnie te produkty zawierają najwięcej przeciwutleniaczy, które mają za zadanie chronić Twoje komórki przed degradacją. Bardzo istotne jest również to, aby spożywać wiele pełnoziarnistych produktów zbożowych, ponieważ dostarczają one do naszego organizmu selen, cynk, witaminy z grupy B, witaminę E oraz błonnik, a te wszystkie składniki mają za zadanie regulować płodność. Zdecydowanie powinniśmy unikać potraw z dużą ilości cukru, ponieważ przy zaburzeniach hormonalnych bardzo istotne jest, aby poziom glukozy w naszej krwi był zawsze stabilny. Nie zapomnij także o spożywaniu witaminy D, ponieważ działa ona na folikulogenezę oraz regularność cyklu.

Przy zaburzeniach hormonalnych bardzo ważna jest ilość spożywanych tłuszczy!
Dlaczego tłuszcze są tak ważne, gdy mamy problemy z hormonami? Otóż dlatego, że to właśnie tłuszcze są niezbędne do produkcji hormonów, dlatego też nie powinniśmy ich eliminować z naszej diety. Ważne jest, aby stanowiły one około 20-25 procent naszego zapotrzebowania na energię – tyle w zupełności powinno wystarczyć. Należy jednak zachować umiar i równowagę i starać się spożywać tylko te tłuszcze, które mają korzystne działanie na nasz organizm, a zdecydowanie zrezygnować z tych niezdrowych tłuszczy, które mogą nam zaszkodzić. Przede wszystkim więc nie powinniśmy wybierać tłuszczy nasyconych, które pochodzą ze źródeł zwierzęcych. Ponadto odradza się spożywania tłuszczy typu trans, ponieważ powstają one w trakcie utwardzania tłuszczy roślinnych. Tego rodzaju tłuszcze występują między innymi w pieczywie cukierniczym, w słodyczach, w twardych margarynach kostkowych, w żywności wysokoprzetworzonej oraz w żywności typu Fast-food.